Cilt Hastalığı İhmal Edilmemeli!

Sık Görülen Cilt Hastalıkları Neler? Bu Belirtilere Dikkat Edin!

Kadın, erkek ve çocuk herkeste görülebilen cilt hastalığı türleri kızarıklık, kabartı, ağrı ve sancı gibi belirtilerle kendini gösterebilir. El, kol, bacak ve yüzdeki cilt hastalıkları mutlaka araştırılmalı, cilt hastalıkları tedavisi ise uzman bir dermatolog tarafından yapılmalıdır.

Cilt hastalığı türleri, cildin doğal işleyişinde bir bozukluk olduğunu ortaya koyar; dolayısıyla cilt hastalıklarının temelinde farklı bir hastalık yatıyor olabilir. Deri ve zührevi hastalıkları hayat kalitesini düşüren, tedavi edilmediğinde riskli durumlar yaratabilen ve bulaşıcı olabilen rahatsızlıklardır.

Deri ve Zührevi Hastalıkları – Cildiniz Her Zaman Kontrol Altında Olsun!

Kimi zaman geçici ve hafif, kimi zaman da kalıcı ve yoğun şekilde belirtiler veren, her yaş grubunda ve her cinsiyette karşılaşılabilen deri hastalıkları, rutin kontrolde açığa çıkabileceği gibi bazı rahatsızlıklar sonucunda da kendini belli edebilir. Şimdi, en sık görülen cilt hastalıkları ve belirtilerini inceleyelim.

Egzama (Atopik Dermatit)

En sık karşılaştığımız cilt hastalığı türlerinden biri olan egzama şiddetli kaşıntı, döküntü, iltihaplanma ve kızarıklık gibi durumlar yaratan, genellikle bebeklik ve çocukluk döneminde başlayıp yetişkinlerde de görülebilen bir rahatsızlıktır. Yüz, kulak arkası, kafa derisi, dirsek gibi alanlarda yaygın olarak görülen egzama nedenleri cilt bariyerinin zayıf olması, stres ve alerjenler gibi çevresel faktörler, genetik yatkınlık ve bağışıklık sisteminin bir tepkimesi olabilir. Kaşıntılı cilt hastalıkları arasında yer alan egzama tedavisi için dermatolog önerisi ile nemlendirici kremler, antihistaminikler, topikal kortikosteroidler kullanılabilir, beslenme ve yaşam tarzlarında değişikliğe gidilebilir.

Egzama kaşıntılı cilt hastalıkları resimli:

Akne

Sık görülen cilt hastalıkları arasında yer alan akne, halk arasında bildiğimiz adıyla sivilce, genellikle ergenlik döneminde açığa çıkan fakat ilerleyen yaşlarda da görülebilen, ciltteki yağ bezelerinin ve kıl köklerinin tıkanmasıyla oluşan kabartılardır. Her ne kadar yüzdeki cilt hastalıkları olarak bilinse de aslında sırt, göğüs ve omuzlarda da görülebilir. Bu cilt hastalığı ile ilgili yapılan en yaygın ve yanlış uygulama sivilcelerin sıkılması, patlatılması veya koparılmasıdır. Hormonal değişiklikler, aşırı yağ üretimi, vücutta bakteri birikimi, kullanılan kozmetik ürünler, yanlış bakım uygulamaları ve genetik yatkınlık dolayısıyla açığa çıkan akneler, mutlaka dermatoloji uzmanı kontrolünde tedavi edilmelidir. Akne tedavisi yöntemleri arasında salisilik asit ve retinoidler içeren kremler, iltihaplanmayı azaltmada kullanılan antibiyotikler ve çeşitli rahatlatıcı solüsyonlar yer alabilir. Bu konuda sivilce problemi olanlara uyarımız; kozmetik sektöründe yer alan ve sivilce önlediği, sivilce giderdiği söylenen ürünleri kullanmadan önce doktorlarına danışmaları.

Akne/sivilce cilt hastalıkları resimleri:

Mantar enfeksiyonu

En yaygın cilt hastalığı türlerinden biri olan mantar enfeksiyonları, genellikle saç ve tırnaklarda görülür. Ayaklarda kaşıntı, yanma, soyulma ve çatlama ile kendini gösteren ayak mantarı; kepeklenme, kaşıntı ve dökülme ile kendini gösteren saçlı deri mantarı; tırnaklarda renk değişimi, kalınlaşma ve kırılma ile açığa çıkan tırnak mantarı; kaşıntılı döküntülerle kendini gösteren vücut mantarının nedenleri arasında bağışıklık sistemi zayıflığı, nemli ve sıcak ortamlarda uzun süre bulunma ve mantarlı bir ten ile doğrudan temas gibi faktörler yer alır. Bulaşıcı ve kaşıntılı cilt hastalıkları arasında yer alan mantar tedavisi için zaman kaybetmeden uzman bir dermatoloğa başvurmak gerekir.

İşte mantar hastalığı görselleri:

Dikkat!

Spor salonları, yüzme havuzları, saunalar ve güzellik salonları mantar bulaşı riskinin yüksek olduğu yerlerdir. Bu yüzden temiz merkezleri tercih edip kişisel önlemlerinizi almayı ihmal etmeyin!

Sedef hastalığı

Kronik otoimmün hastalıklar ara sırada yer alan sedef, cilt hücrelerinin anormal hızla büyümesi sonucunda deri yüzeyinde oluşan kalın, pullu plakların açığa çıkardığı bir rahatsızlıktır. Sedef hastalığı nedenleri cilt travmaları, enfeksiyon, stres bağışıklık sistemi bozuklukları ve genetik yatkınlıktır. Sık görülen cilt hastalıkları arasında yer alan sedef, kendini pullanma, iltihaplı cilt plakları, kaşıntı, ağrı ve yanma hissiyle gösterir. Dirsek, diz, saç ve sırt bölgesi, kaşıntılı cilt hastalıkları arasında yer alan sedefin en yaygın görüldüğü bölgelerdir. Sedef hastalığı tedavisi arasında fototerapi, kortikosteroid kremler ve bağışıklık sistemini baskılayan ilaçlar yer alır. Sedef hastalığı tedavisi için deri ve zührevi hastalıkları uzmanına danışmak gerekir.

Alerjik kontakt dermatit

Alerjik kontak dermatit, halk arasında alerji olarak da bildiğimiz bir cilt hastalığıdır; genellikle alerjen bir maddeyle temas sonucunda açığa çıkar. Kozmetik ürünlerde, parfümlerde ve latekslerde sıkça karşılaştığımız cilt hastalığı tedavisi için öncelikle ciltle temas eden alerjen maddelerin araştırılması ve bağışıklık sistemi reaksiyonunun incelenmesi gerekir. Deri ve zührevi hastalıkları uzmanı ile görüşüp cilt bariyerini güçlendirici ilaçlar kullanabilir, alerjeni tespit ettirip bu maddeden uzak durabilir, iltihaplanma ve kaşıntıyı azaltacak ilaçlar alabilirsiniz. Cilt hastalıkları fotoğrafları:

Uçuk (herpes simpleks)

Sık görülen cilt ve deri hastalıkları arasında yer alan uçuk, HSV virüsü ile enfekte olunması sonucunda açığa çıkar. Dudak ve ağız çevresinde görülen deri hastalıklarından biri olan uçuk bulaşıcıdır ve zamanında tedavi edilmezse kalıcı olabilir. Bu cilt hastalığı ağrılı kabartılar, kaşıntı, yanma ve karıncalanma hissiyle kendini belli eder; stres, ateş, zayıf bağışıklık sistemi gibi durumlarda da açığa çıkar. Bulaşıcı olabilen cilt hastalığı uçukta aktif bölgeye elle temas etmek, mikrobun yayılmasına neden olabilir. Bu yüzden uçuk cilt hastalığıyla karşılaşıldığında hemen deri hastalıkları uzmanı ile görüşmek gerekir. Resimli cilt hastalıkları:

Kurdeşen

Kaşıntılı cilt hastalıkları arasında yer alan kurdeşen, yani ürtiker, aniden ortaya çıkan kırmızı kabarıklıklarla kendini gösterir. Bu cilt hastalığı nedenleri arasında genellikle sıcaklık değişiklikleri, yoğun güneş ışığına maruz kalma, böcek sokmaları, bazı ilaçların reaksiyonları ve gıda alerjileri yer alabilir. Yaygın deri hastalıkları arasında yer alan kurdeşende kabarcıkların boyutu değişebilir ve çıkış bölgeleri farklı olabilir. Kurdeşen tedavisi için alerjen veya tetikleyici maddelerden uzak durmak, kaşıntıyı hafifletici ilaçlar ve kremler kullanmak faydalı olabilir. İşte kurdeşen kaşıntılı cilt hastalıkları resimli:

Siğil

Yaygın görülen cilt hastalığı türlerinden biri olan siğiller, genellikle temas yoluyla bulaşır ve cildin farklı noktalarında açığa çıkabilir. Ayak tabanında, ellerde, genital bölgede ve parmaklarda yoğun olarak görülen siğiller, HPV virüsüyle doğrudan temasta ve bağışıklık sistemi zayıfladığında ortaya çıkar. Siğil tedavisi mutlaka dermatoloji uzmanı kontrolünde yapılmalıdır. Bu cilt hastalığı tedavisi için başvurulan yöntemler genellikle salisilik asit içeren kremler, kriyoterapi, lazer tedavisi ve cerrahi müdahaleler olarak bilinir. Cilt hastalığı görselleri:

Vitiligo

Deri ve zührevi hastalıkları uzmanlarına en sık ulaşan cilt hastalığı türlerinden biri de vitiligodur. Ciltte açık renkli bölgeler oluşması ve cilt renginin kaybolması ile kendini gösteren, genç yaşlarda başlayan vitiligo hastalığı tedavisi mutlaka deri hastalıkları uzmanı tarafından yapılmalıdır. Ciltte görülen beyaz lekeler, saçlardaki beyazlaşmalar, el, yüz, kol, bacak ve genital bölgede oluşan lekelenmelerle kendini göster vitiligo, genellikle bağışıklık sistemindeki bozukluklar ve genetik yatkınlıktan kaynaklanır. Pigment kaybını düzeltmek için cilt hastalığı tedavisi uygulanmalıdır.  Cilt hastalıkları fotoğrafları:

Cilt Kanseri

Pek çoğumuz için korkutucu olan cilt kanseri, cilt hücrelerinin kontrolsüz şekilde büyümesi sonucu oluşur. Bazal hücreli karsinom, skuamöz hücreli karsinom ve melanom adında üç ana türü bulunan cilt kanserinde melanom ölümcül formdur. Ciltte iyileşmeyen yaralar, pullu kırmızı lekeler, kabarık nodüller, benlerindeki asimetrik renk farklılıkları, benlerin hızlı büyümesi ve yeni bir cilt lezyonun ortaya çıkması gibi durumlarla kendini gösteren bu cilt hastalığı mutlaka erken müdahale gerektirir. Çoğunlukla zararlı UV ışınlarına doğrudan maruz kalan kişilerde ve genetik yatkınlığa sahip olanlarda açığa çıkar. Kanserli dokunun çıkarılması için cerrahi müdahale gerekebilir; ileri seviyelere ulaşması için en kısa sürede deri hastalıkları uzmanı bir dermatolog ile görüşmek gerekir.

Gül Hastalığı

Yüzdeki cilt hastalıkları arasında yer alan gül hastalığı, genellikle kılcal damar genişlemesi ile kendini gösterir. 30 ila 50 yaş aralığında başlar; küçük kırmızı kabarcıklar, sivilceler, özellikle burun ve yanaklarda görülen kızarıklık ile cilt kalınlaşması yoluyla kendini belli eder. En sık görülen cilt hastalıkları arasında yer almasa da genetik yatkınlık, çevresel faktörler ve alkol gibi nedenlerden dolayı açığa çıkar. Stres cilt hastalıkları için tetikleyicilerden kaçınmak ve yaşam tarzında bazı değişikliklere gitmek önemli olabilir. Yüzdeki cilt hastalıkları resimli:

Cilt Hastalığı Tedavisi Uzmanlık İster!

Deri hastalıkları, erken müdahale ile tehlikeli sonuçlara yol açmadan kontrol altına alınabilir. Düzenli dermatolojik muayene, uygun kozmetik ürünlerin kullanımı, güneşin zararlı ışınlarından korunma ve cilt bakımı, deri ve zührevi hastalıkları için kişilerin alabileceği bireysel önlemler arasında yer alır.

Cilt hastalığı türleri, zamanla geçer, strestendir denilerek ihmal edilmemelidir. Önemsenmeyen ve kısa sürede geçeceği düşünülen cilt hastalıkları, önemli hastalıkların habercisi olabilir. Erken müdahale ile bu tarz cilt hastalığı türlerinden kurtulmak varken sağlığınızı riske atmayın! Hemen dermatoloji randevusu alın!